В одному з тернопільських судів розглядається справа, яку можна охрестити справою століття. Всесвітньовідомий митець оскаржує договір підписаний з адвокатом, бізнесменом, сином екс-нардепа та власною помічницею.

Подробиці конфлікту повідомляє видання «Главком», яке з’ясувало деталі цієї історії у своєму розслідуванні.

"Серед апостолів існують іуди. Бережіться їх, люди!"

За інформацією журналістів, митець оскаржує договір, підписаний у 2020 році між ним та чотирма особами – адвокатом Сергієм Павленком, бізнесменом Михайлом Синицею, Ігорем Апостолом та помічницею художника Тамарою Стрипко.

Документ передбачав виключну ліцензію на всі його твори строком на 100 років за 10 тисяч гривень винагороди.

У публічному дописі на своїй сторінці художник зазначив, що шокований ситуацією.

«Підтвердилася біблійна істина, що й серед апостолів існують іуди. Бережіться їх, люди», – написав Іван Марчук.

За даними «Главкома», митець стверджує, що документ підписав, не читаючи, оскільки був переконаний, що без нотаріального посвідчення той не матиме сили. Після ознайомлення з текстом він нібито одразу попросив не вчиняти жодних дій за договором. 

Згодом Іван Марчук був більш відвертішим:

«Дорогі шанувальники і всі добрі люди, котрі висловили мені підтримку особисто і в публічній площині у справі із заволодінням авторських прав на мої твори іншими особами! Дякую вам безмежно за підтримку! Я дійсно відчуваю необхідність у ній та вашому захисті сьогодні, як ніколи, - йдеться у новому дописі митця

Шляхом обману з використанням шахрайських прийомів ще у 2020 році мені нав'язали договір, який я не мав ні найменшого наміру і потреби підписувати. Уже в день підписання я збагнув його суть і відразу звернувся до його головного ініціатора Михайла Апостола з вимогою будь-які подальші дії припинити та отримав запевнення, що документ не чинний.

У публікації Главкому від 5 грудня 2025 детально описано обставини, за яких у 2024 році я довідався, що той, хто називався другом, представляється власником авторських прав на мої твори. Навіть тоді ми з Тамарою Стрипко, єдиним свідком тих подій і людиною, на плечах якої лежить організація всіх моїх виставок і творчих проектів останніх двох десятиліть, намагалися по-людськи з’ясувати це, як нам здавалося, непорозуміння. У тому випадку ми більше думали про те, щоб дати можливість Михайлу Апостолу зберегти обличчя, оскільки не могли повірити, що ним запропоноване могло бути реальними намірами. Я написав йому лист, намагався дотелефонуватися. Всі ці спроби виявилися марними. Жодної відповіді і пояснення від нього не отримав, на телефонні дзвінки він не відповідав. І лише після цього, за порадою юристів, написав заяву до суду…

І яким же блюзнірством є публічна реакція Апостола сьогодні, котрий не полишаючи намагань привласнити мною створене членами його родини, принижує мене, обливає брудом близьких мені людей, відверто спотворює факти, уникаючи пояснень ситуації по суті. Чи можу я після цього почувати себе у безпеці?!

Я дуже розраховую на справедливе рішення суду. Й одночасно потребую захисту від таких "друзів", для яких створене мною значно дорожче за моє життя.

Хочу, щоб мій гіркий досвід став уроком для всіх творчих і благородних людей. Ми ж бачимо навколишній світ у кольорах довіри й добра. А як інакше створювати красу й гармонію?!", - підсумовує видатний художник.

"Маестро маніпулюють". Версія Михайла Апостола

Найбільше кпинів художник адресує на адресу колишнього нардепа від Тернопільщини, екс-радника Арсена Авакова і нещодавно екс-радника В'ячеслава Негоди Михайла Апостола.

Михайло Апостол у свою чергу звинуватив помічницю Марчука, що саме вона стоїть за «класичною схемою відволікання уваги». Колишній нардеп стверджує, що Тамара Стрипко «фактично нав'язала» митцю свою присутність та «ізолювала Маестро від найближчих людей», включно з його доньками та друзями.

«Протягом тривалого часу я мовчав, як мовчать доньки та близькі і друзі Маестро, які щиро його люблять і бажають йому спокою в поважному віці. Ми не хотіли створювати конфлікти чи напругу навколо людини, яка заслужила право на тихі, гідні роки, сповнені пошани й творчого тріумфу. Але, як показує ситуація, мовчання було сприйняте за слабкість. А коли комусь є що приховувати – він починає діяти агресивно, обливати брудом на упередження тих, хто знає правду», – написав він.

Апостол наголосив, що «маніпуляції, психологічний тиск, перекручування фактів та відверта брехня» були реальністю останніх років, а доньки та друзі, які приїжджали до батька/друга, «щоразу отримували у відповідь холодність після її нашіптувань». Колишній нардеп стверджує, що помічниця ізолювала Маестро від найближчих людей.

Окрім того, Апостол нагадав про історію повернення 101 картини Марчука, яка була подана громадськості «так, ніби екснардеп – не помічник, а учасник чогось сумнівного». Він запевнив, що колекцію було «врятовано й оперативно повернуто» завдяки другові Марчука Володимиру Бульбі та залученню його самого, а також міністра МВС. Колишній нардеп також поскаржився, що під впливом помічниці Маестро нібито почав заявляти, що фільму про нього, створеного Володимиром Бульбою, «не існує», а самого Бульбу називав «злодієм», хоча той «віддав стільки сил» і був поруч із художником.


Апостол стверджує, що вся колекція за участі помічниці «вивезена за кордон під прикриттям війни». Він припускає, що садиба Марчука в Каневі, яка фігурує у фільмі про митця, також перейшла під її контроль. Михайло Апостол підсумував, що всі ці дії виглядають як «класична схема відволікання уваги: голосні звинувачення, створення образу «ворогів Маестро» з друзів та близьких генія, що знають про неї, маніпуляції його поважним віком – і водночас повільне, але послідовне привласнення спадщини Українського Генія». «Я висловлюю цю позицію не з образи, а з обов’язку перед історією, перед родиною Марчука, перед Україною та перед самим Маестро. Бо спадщина такого рівня – не приватна здобич, а національна цінність», – завершив він свою заяву, яку підкріпив підбіркою фото, на яких зображений у компанії з Маестро.

Все вирішить суд

Наразі, як ми бачимо, конфлікт перейшов в активну публічну фазу. Сторони обмінюються постами в соцмережах, записують відеозвернення.

Однак як повідомляє видання "Главком", судовий розгляд у Тернополі триває. Суд розглядає позов художника про визнання договору недійсним. Один із відповідачів заявляв відвід судді, однак це клопотання не задовольнили, і справа слухається далі. Напередодні засідання, 3 листопада, Іван Марчук особисто прибув до суду та дав пояснення.